MICROSOFT WORD
·
Pengenalan
Perisian pemprosesan
perkataan merupakan perisian aplikasi yang paling popular dan banyak digunakan
dalam pekerjaan seharian. Antara perisian pemprosesan perkataan yang amat
popular di pasaran ialah Microsoft Word, OpenOffice Writer, StarOffice Writer,
Microsoft Works, Lotus AmiPro, WordPerfect dan sebagainya.
Persamaan ciri-ciri antara
kepelbagaian perisian pemprosesan perkataan :
§ Menformat tulisan
§ Mengedit dokumen
§ Mencetak dokumen
§ Menyimpan dokumen
Kita akan lebih didedahkan
dengan perisian pemprosesan perkataan Microsoft Word 2010 (MS Word 2010).
Selain itu, ada juga berbagai-bagai keluarga Microsoft Office 2010 antaranya,
Microsoft Excel, Microsoft PowerPoint, Microsoft Access, Microsoft Outlook dan
Microsoft FrontPage.
PROJEK 1 : Membina Surat
Langkah – langkah :
1. Membuka Perisian MS Word 2010
a) Klik pada Start
> All programs > Microsoft Office > double klik Microsoft Word 2010
b) MS word 2010 sudah terpapar dan dinamakan sebagai Document1
2. Menentukan Jenis Fond an Saiznya
a) Fon : Times New
Roman
b) Saiz : 12
3. Menaipkan Nama Pengirim
a) Taipkan
nama pengirim dan penerima beserta alamat seperti berikut :
b) Untuk menaip tarikh, tekan butang Tab pada papan kekunci ke tempat yang betul. Pilih ikon (formatting).
c) Format bagi paparan tarikh boleh menggunakan Date and Time. Insert > Date and Time.
d) Kemudian taip perenggan pertama seperti yang anda
kehendaki.
4. Mengedit Perenggan pertama
Pilih tajuk perenggan pertama dan highlight perkataan
tersebut. Change case > UPPERCASE.
5. Mengedit perenggan kedua
Kita akan menggunakan fitur Bullets and Numbering. Klik pada Set Numbering Value > Start at tukarkan pada 1 kepada 2 > Klik OK.
Kelihatan nombor 2 berada di kedudukan yang salah. Jadi
klik .
6. Mengedit perenggan ketiga dan keempat
7. Mengedit ayat penghabisan
8. Membina garisan
Kita menggunakan (underlined)
bagi ruang tandatangan.
9. Menyimapan dokumen.
File > Save As
> Surat Pengesanan Graduan
10. Mencetak
dokumen
File > Print.
PROJEK 2 : Membina Surat Menggunakan Kaedah Mel Cantum
A. Membina dokumen Utama
1. Buka fail Surat
Pengesanan Graduan.doc Padamkan nama serta alamat penerima. Simpan sebagai Graduan Main.doc.
2. Klik Mailings >
Start Mail Merge > Step by Step Mail Merge Wizard.
B. Membina senarai penerima
1. Pada Select
document type, pilih Letters dan
klik Next : Starting document.
2. Klik pada Use the
current document > Next : Select
recipients.
3. Pilih Type a new
list dan klik Create. Kotak
dialog New Address List akan
dipaparkan.
4. Pilih Customize
Columns > Filed Names. Hanya perlu Select
dan Delete. Kemudian klik OK.
6. Anda perlu simpan senarai ini dengan menamakannya senarai penerima dan disimpan dalam
folder projek pengesana graduan.
7. Fail senarai
penerima akan dimpan dalam format Microsoft Access (.mdb). Sekiranya
senarai penerima telah lama disediakan, pilih Use an existing list > Edit recipient list.
8. Tambahan rekod baru. Hanya pilih Use an exiting list > Edit recipient list. Pada kotak dialog Mail Merge Recipients, dan highlight senarai penerima.mdb dan klik Edit. Pada kotak dialog Edit Data Source > New Entry > OK
> OK OK.
9. Pada kotak dialog, Edit
Data Source > Customize Columns > Move Up atau Move Down. Ubah
kedudukan Zip Code dan klik OK.
10. Klik Select All
> OK > Next: Write your letter.
11.Klik Address Block
> Insert Address Block.
12.Klik OK>
{{Address Block}}.
13.Klik Next :
Preview your letters.
14.Klik Next :
Complete the merge.
15. Klik Print atau Edit individual letters.
Comments
Post a Comment