Skip to main content

MICROSOFT POWERPOINT


MICROSOFT POWERPOINT
Pengenalan :
ü  Microsoft PowerPoint adalah perisisian persembahan yang disediakan dalam pakej Microsoft Office. Perisisan ini menyediakan ruang untuk pembinaan persembahan elektronik yang terdiri dari beberapa slaid.

Teknik – teknik asas dalam PowerPoint
A.   Memulakan Perisisan PowerPoint

1.    Klik ikon Start.
2.    Klik All Program
3.    Klik Microsoft Office
4.    Klik PowerPoint

B.   Memilih reka bentuk slaid

1.    Klik Design pada menu bar.
2.    Klik Slide Design yang menjadi pilihan anda.

C.   Memasukkan Teks (Tajuk Persembahan)

1.    Klik pada perkataan Click to Add Tittle.
2.    Taipkan “Pulau-pulau Pelancongan di Malaysia”. Tukarkan saiz dan warna mengikut cita rasa anda.
3.    Klik kotak Click to Add Subtittle dan klik ikon Cut.

D.   Menyimpan Fail Persembahan

1.    Klik pada menu File.
2.    Plih Save.
3.    Taipkan nama fail “Pulau – pulau pelancongan” dan tekan Save.

E.   Membina slaid baru

1.    Klik pada menu Home.
2.    Klik pada ikon New Slide.
3.    Klik pada susun atur jenis Tittle and Content.
4.    Satu slaid baharu akan dipaparkan.

TUTORIAL 1
Memasukkan grafik
A.   Kaedah memasukkan grafik

1.    Klik menu Insert.
2.    Bawa kursor ke Picture dan kilik From File.
3.    Pilih gamabr sesuai dari Folder Powerpoint / Open

B.   Memasukkan Teks di bawah Grafik

1.    Klik Insert.
2.    Klik Text Box.
3.    Taipkan perkataan “Pulau yang Cantik” dan tekan Enter.
TUTORIAL 2
Membina Animasi bagi Teks dan Grafik
1.    Klik menu Animations.
2.    Highlight teks “ Pulau – pulau Pelancongan di Malaysia”
3.    Klik Add Animations dan pilih bentuk animasi yang dikehendaki. Sebagai contoh pilih bahagian Entrance dan klik fly in.
TUTORIAL 3
Memasukkan Elemen Bunyi ke dalam Persembahan
A.   Kaedah memasukkan elemen bunyi

Aktifkan slaid pertama

1.    Klik menu Insert.
2.    Pilih ikon Sound pada bahagian media.
3.    Plih audio from file dan pilih fail bunyi yang anda kehendaki dan tekan butang Insert.

B.   Mengedit Elemen Bunyi

1.    Klik symbol mikrofon.
2.    Klik bahagian Audio tools dan pilih Playback.
3.    Pada kotak start pilih automatically untuk bunyi dimainkan secara automatik.


C.   Mempersembahkan Slaid

1.    Klik menu Slide Show.
2.    Klik From Beginning untuk melihat keseluruhan hasil.

MENCIPTA JADUAL DAN CARTA
A.   Membina jadual

1.    Klik perkataan Click To Add Title.
2.    Taipkan Statistik Kedatangan Pelancong ke Pulau Langkawi.
3.    Kemudian isikan data yang anda mahu.

B.   Membina Carta

1.    Klik perkataan Click To Add Title.
2.    Taipkan Statistik Kedatangan Pelancong ke Pulau Langkawi.
3.    Dwi klik pada ikon Chart.
4.    Klik menu Chart.
5.    Klik jenis carta Line dan pilih Line with Marker.
6.    Klik butang OK.
MENCIPTA BUTANG NAVIGASI
1.    Klik menu Insert.
2.    Klik Shapes.
3.    Action Buttons > Action Button : Forward or Next.
4.    Action Settings > Hyperlink to : Next Slide.
5.    Klik OK.
MEMBINA SOALAN
A.   Memasukkan Teks Soalan

1.    Klik Click To Add Title.
2.    Taipkan “SOALAN 1”.
3.    Klik Click To Add Text.
4.    Taipkan soalan yang mahu ditanyakan.

B.   Masukkan Teks Jawapan yang Betul

1.    Klik Click To Add Title.
2.    Taipkan Jawapan Anda Betul.
3.    Buat sedikit ubah suai dengan mengklik kotak yang mengandungi perkataan berkenaan dan heretkan ke bahagian bawah skrin.

C.   Membina Pautan Hiper(Hyperlink) Untuk Kembali Semula ke Slaid Soalan

1.    Klik pada ikon Rectangle dan bina satu kotak menutupi keseluruhan skrin slaid ini.
2.    Klik pada menu Insert.
3.    Klik Hyperlink.
                          I.        Klik ikon di sebelah kiri Place in This Document.
                         II.        Klik pada slaid Soalan 1.
                       III.        Klik OK.

D.   Membina Pautan Hiper (Hyperlink) untuk jawapan Yang Betul

1.    Pilih jawapan yang betul dan hitamkan (highlight)
2.    Klik pada menu Insert.
3.    Klik Hyperlink.

                       I.        Klik ikon di sebelah kiri Place in This Document.
                      II.        Klik pada slaid Jawapan Betul.
                    III.        Klik OK.

#Langkah yang sama juga perlu diulang bagi Jawapan Yang Salah.


Comments

Popular posts from this blog

CHAPTER 3 (Computer And Mobile Device)

Chapter 3 Computers and Mobile Device Objectives Overview §   Describe the characteristics and uses of desktops, laptops, tablets, and handheld computers. §   Describe the characteristics and types of server §   Differentiate among POS terminals, ATMs, and self-service kiosks §   Describe cloud computing and identity its uses §   Describe the characteristics and uses of smartphone, digital cameras, portable media player, and e-book readers §   Describe the characteristics of and ways to interact with game device §   Identify uses of embedded computers §   Differentiate a port from a connector, identify various ports and connectors, and differentiate among Bluetooth, Wi-Fi, and NFC wireless device connections. Types of computers include : 1.  Desktop and mobile computers 2.  Servers and terminals 3.  Smartphones, digital cameras, e-book readers and portable 4.  Game devices 5.  Embedded computers Desktops And Mobile Comput

CHAPTER 4 - Programs And Apps

CHAPTER 4 Programs and apps Objectives overview §   Identify the general categories of programs and apps §   Describe how an operating system interacts with applications and hardware §   Differentiate among the ways you can acquire programs and apps §   Identify key features of productivity applications §   Identify the key features of graphics and multimedia applications §   Identify the uses of personal interest applications §   Identify the purpose of software used in communications §   Identify the key features of security tools §   Identify the key features of file and disk management tools Program, Software and Application PROGRAM SOFTWARE APPLICATION A set of instructions telling a computer what to do. The programs and other operating information used by a computer. Software can be made up of more than one program. All-encompassing term that is often used in contrast to hardware A program or group of programs that is desi

CHAPTER 6 (Inside Computers And Mobile Devices)

CHAPTER 6 INSIDE COMPUTERS AND MOBILE DEVICES Objective Overview 1)     Describe the various computer and mobile device cases and the contents they protect 2)     Describe multi-core processors the components of a processor, and the four steps in a machine cycle 3)     Explain the advantages and services of cloud computing 4)     Define a bit, and describe how a series of bits represents data 5)     Describe the purpose of adapter cards, USB adapters, and ExpressCard modules 6)     Explain the purpose of a power supply and batteries 7)     Understand how to care for computers and mobile devices Inside The Case  Desktop ·          Motherboard : The main circuit board of the computer ·          Video card ·          Sound card ·          Processor Memory module ·          Power supply and fan Laptop ·          Battery ·          Processor ·          Memory module ·          Integrated sound parts and circuity Proc