Skip to main content

MICROSOFT EXCEL


MICROSOFT EXCEL          
PENGENALAN
Microsoft Execl merupakan aplikasi perisisan lembaran kerja yang popular yang dihasilkan oleh Microsoft Corporation. Penggunaanya lebih kepada menghasilkan pelbagai jenis lembaran kerja termasuk yang menggunakan teks, perhitungan dan manipulasi nombor serta carta.

MEMBINA LEMBARAN KERJA

A.   Menamakan helaian baharu

1.    Klik pada format.
2.    Skrol ke Organize Sheets.
3.    Klik pada Rename Sheets.
4.    Taipkan nama MAKLUMAT PELAJAR.
5.    Tekan Enter.

B.   Menukar saiz lajur

1.    Menggunakan Menu Bar
2.    Menggunakan Penunjuk Tetikus(Mouse Pointer)

C.   Menyelit Lajur atau Lajur

1.    Letakkan kursor pada lajur atau baris yang dikehendaki (contohnyauntuk menyelit lajur sebelum lajur A pada helaian kerja senarai nama, letakkan kursosr pada lajur A).
2.    Pilih Insert, dan skrol ke Insert Sheet Columns.
HELAIAN KERJA : KEHADIRAN PELAJAR

A.   Membina helaian kerja KEHADIRAN

1.    Buka helaian baru dan berikan nama KEHADIRAN.
2.    Pilih Insert, dan skrol ke Insert Sheet.
3.    Dalam helaian “KEHADIRAN”, anda hendaklah membina senarai nama dan bilangan murid.

B.   Membina pautan data (Link)

1.    Klik pada sel B1.
2.    Taipkan tanda “=”.
3.    Klik pada helaian “Maklumat Pelajar”.
4.    Klik pada “Nama Pelajar” dan tekan Enter.
5.    Kembali semula helaian “Kehadiran”, dan lihat kepada lajur “Nama Pelajar”.
6.    Klik pada hujung kotak sel B1 heret ke sel B2 dan sehingga sel yang terakhir senarai nama.

C.   Mengisi nombor menggunakan Autofill

1.    Klik sel A2, taipkan 1 dan klik sel A3 taipkan 2.
2.    Highlight sel A2 dan A3.
3.    Klik pada hujung kotak sel A3 dan heret sehingga ke baris data terakhir.
HELAIAN KERJA : MARKAH
A.   Membina helaian kerja MARKAH.
1.    Buka helaian baharu dan berikan nama sebagai Markah.
2.    Dalam helaian ini, anda dikehendaki membina satu jadual markah,
3.    Masukkan “Bil” dan “Nama Pelajar” , sila ikuti seperti langkah 3.4(a) (membina pautan).
4.    Taipkan nama bagi setiap mata pelajaran yang diambil oleh pelajar tingkatan 4 Cemerlang dan taipkan “Gred” di sebelah lajur nama mata pelajaran.
5.    Masukkan data markah tahuanan pada mata pelajaran Bahasa Malayu.

B.   Menggunakan Kesahan (Validation)
1.    Klik pada sel C2.
2.    Pada Menu Bar > Data.
3.    Klik Data Validation.
4.    Pada allow pilih whole number.
5.    Pada Data pilih less than or equal to dan taip 100 ( julat markah daripada 0 hingga 100).
6.    Tekan OK.
7.    Ulangi langkah ini untuk markah mata pelajaran yang lain.

HELAIAN KERJA : MARKAH DAN GRED

A.   Membina gred menggunakan VLOOKUP

1.    Bina helaian “Gred”.
2.    Bina jadual Skala gred.
3.    Klik pada helaian MARKAH.
4.    Klik pada kotak D2 untuk Bahasa Melayu.
5.    Pada Menu Bar, klik Formulas.
6.    Klik Fx Insert Function dan pada or select category pilih Lookup and Reference.
7.    Pada kotak select a function pilih VLOOKUP.
8.    Klik OK.
9.    Pada Lookup-Value, klik pada C2 iaitu markah yang hendak diberikan gred.
10. Klik pada Table-array, pilih helaian “Gred” dan highlight kan pada sel B5:C15 iaitu jadual skala gred. Untuk menetapkan bahawa kita merujuk kepada julat ini sahaj, hendaklah menambah symbol $ seperti beikut B$:C$15.
11. Klik pada col_index_num dan taipkan 2 iaiatu bermaksud ruang atau nilai yang hendak dikembalikan kepada lajur nanti contohnya “A”.
12. Pada Range_Lookup, taipkan “TRUE”. (TRUE untuk padanan yang sama dan menghampiri sama dan FALSE untuk padanan yang sama sahaja.
13. Formula seperti yang terbentuk di sel aktif ialah = VLOOKUP (C2,Gred!B$C$15,2,TRUE).
14. Seterusnya, klik pada hujung sel D2 dan heret ke sel data yang terakhir untuk disalin ke sel-sel lain.
15. Masukkan formula VLOOKUP untuk mata pelajaran yang lain.  

B.   Menggunakan COUNTIF

1.    Salinkan sekala gred dan letakkan pada kotak sel.
2.    Klik pada sel data yang terakhir.
3.    Pada Menu Bars > Formulas.
4.    Klik Fx Function dan pada or select a category > Statistical.
5.    Pada kotak select a function pilih COUNTIF > OK. 
6.    KOtak Function Arguments bagi COUNTIF dipaparkan.
7.    Pada Range pilih D2 hingga kita merujuk kepada julat ini sahaja, hendaklah menambah simbol $ SEPERTI BERIKUT D$:D$31.
8.    Pada criteria, taipak “TH” merujuk kepada skala gred yang dikehendaki dan klik OK. Formula yang terbentuk di sel aktif adalah =COUNTIF (D$:D$31, “TH”)
9.    Masukkan formula COUNTIF untuk mata pelajaran yang lain seperti yang anda kehendaki.
C.   Menggunakan SUM ∑ (Jumlah) Mengira jumlah bilangan skala gred untuk memastikan ia sama dengan jumlah pelajar yang mengambil mata pelajaran tersebut.

1.    Klik pada D44.
2.    Pada Menu Bar, Klik Formulas.
3.    Pilih Auto Sum.
4.    Automatik sel D33 hingga D43 dihighlightkan dan tekan ENTER.
5.    Jumlah 30 dipaparkan menandakan jumlah bilangan skala gred yNg dikira bersamaan dengan jumlah pelajar 30 orang.
6.     Lakukan langkah yang sama pada mata pelajaran yang lain.
HELAIAN KERJA : CARTA PRESTASI
A.   Membina graf atau carta

1.    Pada Menu Bars, klik Insert.
2.    Klik column, Pilih 2-D Column (Clustered Column).
3.    Carta “Column” akan dipaparkan.
4.    Klik “Move Chart” > OK.

B.   Mengubah tajuk Series pada graf atau carta

1.    Pada helaian kerja “Graf” > Klik graf tersebut.
2.    Klik Menu Bar Design.
3.    Pilih “Select Data”.
4.    Pada kotak Legend Entries (Series) > Series > Edit.
5.    Taipkan “Bahasa Melayu” > OK.

C.   Mengubah jenis graf atau carta
1.    Pada helaian kerja “Graf” klik pada carta Bahasa Melayu.
2.    Klik Menu bars Design > Change Chart Type.
3.    Kotak Change Chart Type dipaparkan.
4.    Pilih carta jenis Clustered Cylinder > OK.

D.   Memasukkan Tajuk Axis (Tajuk pada paksi mendatar dan menegak).

1.    Pada helaian kerja “Graf” klik pada carta Bahasa  Melayu.
2.    Klik Menu Bars Layout > Axis Titles.
3.    Skrol pada Primary Horizontal Axis Title > Title Below Axis.
4.    Tuliskan Axis Title kepada Gred.
5.    Pilh Axis Titles semula.
6.    Krol pada Primary Vertical Axis Title dan pilih Rotate Title.
7.    Tukar nama Axis Title kepada Bilangan Pelajar.

E.   Memasukkan label data

1.    Pada helaian kerja “Graf” klik pada carta Bahasa Melayu,
2.    Klik Menu Bar Layout > Data Labels.
3.    Pilih Show.
4.    Label data akan dimasukkan.

Comments

Popular posts from this blog

CHAPTER 3 (Computer And Mobile Device)

Chapter 3 Computers and Mobile Device Objectives Overview §   Describe the characteristics and uses of desktops, laptops, tablets, and handheld computers. §   Describe the characteristics and types of server §   Differentiate among POS terminals, ATMs, and self-service kiosks §   Describe cloud computing and identity its uses §   Describe the characteristics and uses of smartphone, digital cameras, portable media player, and e-book readers §   Describe the characteristics of and ways to interact with game device §   Identify uses of embedded computers §   Differentiate a port from a connector, identify various ports and connectors, and differentiate among Bluetooth, Wi-Fi, and NFC wireless device connections. Types of computers include : 1.  Desktop and mobile computers 2.  Servers and terminals 3.  Smartphones, digital cameras, e-book readers and portable 4.  Game devices 5.  Embedded computers Desktops And Mobile Comput

CHAPTER 4 - Programs And Apps

CHAPTER 4 Programs and apps Objectives overview §   Identify the general categories of programs and apps §   Describe how an operating system interacts with applications and hardware §   Differentiate among the ways you can acquire programs and apps §   Identify key features of productivity applications §   Identify the key features of graphics and multimedia applications §   Identify the uses of personal interest applications §   Identify the purpose of software used in communications §   Identify the key features of security tools §   Identify the key features of file and disk management tools Program, Software and Application PROGRAM SOFTWARE APPLICATION A set of instructions telling a computer what to do. The programs and other operating information used by a computer. Software can be made up of more than one program. All-encompassing term that is often used in contrast to hardware A program or group of programs that is desi

CHAPTER 6 (Inside Computers And Mobile Devices)

CHAPTER 6 INSIDE COMPUTERS AND MOBILE DEVICES Objective Overview 1)     Describe the various computer and mobile device cases and the contents they protect 2)     Describe multi-core processors the components of a processor, and the four steps in a machine cycle 3)     Explain the advantages and services of cloud computing 4)     Define a bit, and describe how a series of bits represents data 5)     Describe the purpose of adapter cards, USB adapters, and ExpressCard modules 6)     Explain the purpose of a power supply and batteries 7)     Understand how to care for computers and mobile devices Inside The Case  Desktop ·          Motherboard : The main circuit board of the computer ·          Video card ·          Sound card ·          Processor Memory module ·          Power supply and fan Laptop ·          Battery ·          Processor ·          Memory module ·          Integrated sound parts and circuity Proc